NAUKA+ZAWÓD=LEPSZY START W DOROSŁOŚĆ! Relacja z pobytu

SPRAWOZDANIE

z wyjazdu 20 uczestników w ramach projektu

„Nauka+zawód=lepszy start w dorosłość! Staże zawodowe 20 uczniów

w przedsiębiorstwach w Niemczech” w dniach 20.08.2017 – 2.09.2017

 

Godz. 7:30 Zbiórka pod szkołą i ostatnie wytyczne asystenta koordynatora projektu p. Beaty Ostrowskiej. Uczniowie otrzymali materiały reklamowe dotyczące projektu, kieszonkowe oraz bluzy firmowe, zaprojektowane przez koordynatora projektu p. Tomasza Kowalika, w których prezentowali się niczym żacy rzemiosła 🙂 O godz. 8:00 wyjazd autokarem spod szkoły na miejsce stażu- Schkeuditz, miejscowości oddalonej o 15 km od Lipska, do siedziby firmy Vitalis.

 

Po drodze, jeszcze w Polsce, grupa zatrzymała się na obiad, a w godzinach popołudniowych była już w Schkeuditz. Uczniowie zostali zakwaterowani w pokojach w pokojach 5 i 6 osobowych.

Następnie grupa spotkała się z przedstawicielem partnera projektu, firmy Vitalis, panią Małgorzatą Woroną, która przekazała uczniom informacje dotyczące zasad i regulaminu ośrodka i oprowadziła po obiekcie. Wieczorem, po kolacji młodzież spotkała się z uczestnikami innych projektów z Polski i z zagranicy, których również przyjmowała instytucja goszcząca. Zarówno w pierwszy dzień jak i kolejne, integrowali się w klubie znajdującym się na terenie ośrodka.

Na drugi dzień po śniadaniu grupa spotkała się z pracownikiem firmy Vitalis Panią Igą, która wyjaśniła uczestnikom, w jaki sposób będą poruszać się  komunikacją miejską w drodze na i z praktyk. Następnie grupa udała się komunikacją miejską na zwiedzanie Lipska, gdzie uczniowie zobaczyli: kościół św. Mikołaja, kościół św. Tomasza, Rynek z ratuszem, pasaże handlowe, budynek dworca, wieżowiec uniwersytecki z platformą widokową (143m), gmach Starej Giełdy, pomnik Goethego, piwnicę Auerbacha. Po zwiedzaniu miasta każdy miał czas na zakupy, a po powrocie do ośrodka trochę ruchu na boisku, czyli siatkówka.

Po kolacji uczniowie spotkali się z przedstawicielem Vitalisa i otrzymali informacje dotyczące następnego dnia, a w szczególności rozpoczęcia praktyk w niemieckich firmach.

Jedna z uczennic w zawodzie FRYZJER – Kasia, miała praktyki na miejscu, w Schkeuditz, w salonie „Creative Hair Team”, pozostała piątka fryzjerów (Joanna, Wiktoria, Izabella, Piotr i Przemysław) jeździła do Lipska do salonu fryzjerskiego „Haarmex”.

W pierwszy dzień praktyk fryzjerzy zapoznali się z szefową salonu i zespołem, który omówił zasady BHP, zasady panujące w salonie, zapoznał z lokalem i wyposażeniem.

Już w pierwszy dzień fryzjerzy mieli możliwość aktywnego udziału w pracy salonu, pomagali w porządkowaniu stanowisk, myli włosy klientom i przyglądali się technice pracy fryzjerów salonu. Uczestnicy byli mile zaskoczeni atmosferą w salonie i uśmiechniętymi pracownikami. Mimo bariery językowej, udało się porozumieć, trochę po angielsku, trochę po niemiecku, a czasem za pomocą mowy ciała 🙂

Czując się coraz pewniej z każdym dniem, pomagali stopniowo w coraz większej liczbie czynności, tj. zmywaniu farb z włosów klientów,  po kilku dniach mieli możliwość wykonania pierwszego samodzielnego nakładania farby i modelowania włosów. Uczyli się metod zawiązywania ręczników, nowych technik farbowania, czesania, modelowania i strzyżenia włosów, kręcenia loków na prostownicy, nakręcania trwalej ondulacji. W ostatni dzień praktyk, zespół salonu pożegnał naszych uczniów miłym akcent w postaci drobnych upominków.

Bezapelacyjnym plusem praktyk fryzjerów okazała się swoboda i angażowanie uczniów w pracę salonu. Pracodawcy obdarzyli swoich podopiecznych dużym zaufaniem i od początku angażowali ich w kontakt i obsługę klienta, nie ograniczając ich tylko do obserwowania, pozwalając rozwinąć skrzydła. Uczestnicy zgodnie relacjonowali pobyt jako nabycie nowych, cennych umiejętności, a dzięki bardzo przyjaznej i swobodnej atmosferze nauka była przyjemna i efektywna. Jednym słowem dużo nauki i dużo uśmiechu 🙂

 

Uczennica zawodu KRAWIEC – Natalia, odbywała praktyki w zakładzie krawieckim „Wohn-Stoffe” w Lipsku. Po zapoznaniu z pracownikami i szefową pracowni, poznała oprzyrządowanie, maszyny do szycia oraz materiały, na których pracuje tutejszy zakład.

Głównymi zajęciami Natalii było: szycie poduszek, szycie pokrowca na materac, prucie elementów, wykrajanie materiałów. Szyła także torebki na podszewce wraz z wszyciem kieszeni na zamek, zasłony, plecaczki.

Jako kluczowe doświadczenie wyniesione  z mobilności wymieniła obsługę nowych maszyn, poznanie technik szycia na nieznanych jej dotąd tkaninach i nowych metod szycia, poznanie niemieckiego zakładu krawieckiego, podszlifowanie języka niemieckiego oraz angielskiego, poznanie ciekawych osób. Co więcej – uszyta przez nią poduszka została sprzedana praktycznie od ręki!

 

W warsztacie „KFZ- Werkstatt der Auto” w Schkeuditz praktyki odbywali uczniowie w zawodzie MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH (Damian i… Damian 🙂 ). Podczas projektu przyjmowali pojazdy do naprawy, sporządzając protokół przyjęcia oraz wprowadzali pojazd na stanowisko diagnostyczno–naprawcze. Ustalali przyczyny uszkodzeń i wad w poszczególnych zespołach, podzespołach i mechanizmach pojazdu. Usterki były przez nich samodzielnie usuwane. Wykonywali demontaż silników na części pierwsze po czym montowali go z powrotem aby dokładnie poznać strukturę silnika. Uczyli się jak wymieniać uszkodzone części na nowe, zajmowali wymianą płynów eksploatacyjnych z zachowaniem wymogów ochrony środowiska naturalnego. Sprawdzali końcowe funkcjonowanie pojazdu przy pomocy urządzeń pomiarowych, komputerów oraz wykonywali jazdę testową wraz z mechanikiem. Uczyli się również jak naprawiać karoserię – wykonywali prace blacharskie oraz prace związane z elektryką samochodu.

Według relacji pierwszego Damiana, na stażu bardzo spodobała mu się możliwość pracy z rówieśnikami, którym mógł pomóc tak jak i oni jemu. Mechanicy relacjonują, iż nauczyli się bardzo wielu rzeczy, mogli samodzielnie naprawiać auta, a nie tylko przyglądać się z boku. Pozytywnie wspominają pracę, która „nauczyła ich zarówno opanowania jak i szanowania innych ludzi i słuchania ich”.

„Sam mogłem ustawiać rozrząd z pomocą komputera i schematów, sam mogłem prostować blachę, która została wgnieciona przez inny pojazd samochodowy. Z pomocą kolegi robiliśmy uszczelnianie pokrywy wałka rozrządu oraz czyściliśmy szklanki znajdujące się pod nią.” – relacjonuje drugi Damian.

 

W czasie praktyk w Niemczech Bartek, czyli uczeń STOLARSTWA, wykonywał prace stolarskie takie jak łączenie ze sobą elementów drewnianych przy budowie altanki oraz przenośnej budki myśliwskiej. Podczas tych prac mógł rozwinąć swoje umiejętności w szlifowaniu, heblowaniu, frezowaniu, lakierowaniu czy bejcowaniu. Uczestnik stażu uczył się również jak murować okna. Brał udział przy wylewaniu fundamentów w celu wzmocnienia ściany. Uczył się jak w strefach podokiennych umieszczać zbrojenie poziome układane w najwyższej spoinie. Aby zaprawa miała lepszą przyczepność do bloczków, trzeba było starannie usunąć pył powstały na skutek bruzdowania. Podczas prac wypełniał rowki zaprawą cementową, a następnie umieszczał w nich pręty, które zostały wcześniej przycięte do odpowiedniej długości.
Z przeprowadzonej po przyjeździe ankiety wynika, że uczestnik poszerzył swoje umiejętności zawodowe, nie tylko dotyczące stolarstwa, oraz ma lepsze wyobrażenie na temat swoich celów i aspiracji zawodowych. Jest lepiej przygotowany do podejmowania zadań wymagających większej odpowiedzialności.

 

Uczniowie w zawodzie CUKIERNIK: Weronika, Ewelina, Dominika oraz KUCHARZ Aleksander, którzy pracowali razem, odbywali praktyki w jednym z miejskich domów opieki „Goyastraße”. Podczas praktyk najpierw zapoznawali się z planem dnia po czym rozpoczynali przygotowanie do wykonywania poszczególnych czynności zaplanowanych na dany dzień, począwszy od przygotowania swoich stanowisk pracy oraz doboru odpowiednich składników potrzebnych do przygotowania danego posiłku. Wykonywali różnorodne czynności kulinarne i cukiernicze, takie jak: zarabianie i mieszanie ciast, mieszanie kruszonki, przygotowywanie i smarowanie form, ważenie owoców na ciasta, pieczenie ciast: czekoladowych, murzynków, serników, szarlotek, przygotowywanie posiłków.

Jako kluczowe doświadczenie nabyte podczas mobilności poza oczywistym podniesieniem kwalifikacji zawodowych, zgodnie wymieniali: umiejętność szybkiej pracy w zespole, poprawienie relacji między ludzkich, działanie w grupie i samodzielne rozporządzenie zadaniami.

 

MONTERZY SIECI, INSTALACJI I URZĄDZEŃ SANITARNYCH (Adam, Janek, Rafał i Damian), po zapoznaniu się z właścicielami zakładu, zostali przeszkoleni z zasad BHP. Potem dostali za zadanie m.in. wykopanie miejsca pod basen i zamontowanie odpowiedniej instalacji do niego, wykonywali następujące prace: demontaż rozdzielacza, przedłużanie rur w systemie zacisk, usuwanie podpory układanie odpływu w wykopie i zakopanie go, przerabianie instalacji PEX, montaż kanalizacji.

Uczniowie z tej branży w Polsce zajmowali się na praktykach montowaniem instalacji wewnątrz budynków (łazienka, toalety), tutaj mogli nauczyć się wykonywania instalacji na zewnątrz (instalacja dotycząca basenu), co było dużym zaskoczeniem.

Monterzy instalacji sanitarnych w kolejnych dniach praktyk zajmowali się: poprowadzeniem podejścia wraz z oczkami, poprowadzeniem ciągu wraz z wykuciem kanału odpływowego, podłączaniem rozdzielacza do ogrzewania podłogowego, montażem instalacji pod umywalkę, gipsowaniem dziur po kłuciu, ubijaniem ziemi, równaniem terenu, układaniem podłoża pod basen, rozkładaniem i odkopywaniem kanalizacji, montażem kanalizacji basenu, składaniem instalacji w domu, montażem rur PCV, prowadzeniem instalacji kanalizacyjnej i instalacji c.o. Nie wszyscy byli tymi pracami zachwyceni, gdyż dużo czasu zajęło przygotowywanie terenu pod basen przed montażem instalacji właściwej. Wiązało się z to z koniecznością cięższej pracy fizycznej niż byli przyzwyczajeni, ale wspólnie stanowiąc zgrany zespół poradzili sobie wzorowo z tym zadaniem.

 

Natomiast uczniowie w zawodzie ELEKTRYK (Adam i Paweł) zajmowali się wykonywaniem instalacji lamp z wykorzystaniem systemu przechodówki, z wykorzystaniem przewodów o różnych przekrojach żył, puszek, rurek plastikowych, tworzeniem instalacji dwóch systemów lamp na stycznikach bistabilnych z wykorzystaniem przycisków dzwonkowych. Wykonywali montaż i demontaż gniazd, demontaż instalacji gniazda siłowego, sprawdzali prawidłowe wykonanie instalacji miernikiem, tworzyli instalacje gniazd z wykorzystaniem zasilania siłowego (400 V) na gniazda domowego użytku (230 V). Na zakończenie każdego dnia praktyk każdy porządkował swoje stanowisko pracy.

 

Po praktykach uczniowie korzystali z czasu wolnego na terenie ośrodka, mieli do dyspozycji klub młodzieżowy przeznaczony na imprezy, grę w bilard, piłkarzyki, rzutki i na integracje, oraz boiska do gry w siatkówkę, piłkę nożną.

W przeddzień wyjazdu Adam miał 18 urodziny, grupa przygotowała mu urodzinową imprezę, był tort, świeczki, balony, zabawa, tańce, hulańce, swawole 😉 Niespodzianka się udała, a Adam na pewno był zadowolony 🙂

Między nauką i praktyką, piątkiem a poniedziałkiem- uczestnicy ładowali akumulatory na weekendowym wyjeździe do Berlina.

26.08.2017, w sobotę po śniadaniu grupa udała się pociągiem do Berlina na 2-dniowe zwiedzanie stolicy Niemiec. Na miejscu uczniów przywitała po polsku bardzo miła pani przewodnik. Następnie grupa udała się do hotelu „A&O” (który okazał się bardzo komfortowy), w którym uczestnicy zostali zakwaterowani.

Po zakwaterowaniu uczniowie ruszyli na zwiedzanie miasta. Część trasy pokonali metrem, cześć pieszo. Zobaczyli urząd kanclerz Angeli Merkel, Katedrę, Bramę Brandenburską, pomnik ku pamięci Holokaustu, Muzeum Techniki (które wyjątkowo podobało się uczestnikom), pozostałości po Murze Berlińskim. Pod Bramą Brandenburską grupa przypadkowo napotkała manifestację złożoną z parady motocykli przeciwko „wariatom na drogach”, ku pamięci osób, które zginęły na drogach. Celem akcji było uświadomienie, czym może skończyć się zbyt szybka jazda na drodze i zachęcenie do rozważnego użytkowania dróg. W trakcie zwiedzania uczniowie zjedli na mieście pyszny obiad. Po powrocie do hotelu, odpoczynku po intensywnym dniu zwiedzania uczniowie spędzili wspólnie czas wolny na tarasie hotelu, z którego roztaczał się przepiękny widok.

27.08.2017, w niedzielę po śniadaniu- dalsze zwiedzanie Berlina: muzeum egipskie, Aleksanderplatz i fontanna Neptuna, słynna wieża telewizyjna. Obiad na mieście i czas wolny.

Następnie grupa udała się na dworzec PKP w celu odprowadzenia i pożegnania (bardzo wylewnie ;)) opiekunów – Panią Sabinę Szponer i Pana Wacława Gila, którzy udawali się z powrotem do Polski (zastąpiły ich dwie nowe osoby Pani Paulina Zachara i Marcin Kanar). Z dworca uczniowie udali się do hotelu po bagaże i udali się w podróż powrotną pociągiem do Scheuditz.

 

Po odbytych praktykach, w ostatni dzień uczniowie pożegnali się z właścicielami zakładów u których pracowali i ze współpracownikami, natomiast po powrocie z zakładów, organizacja przyjmująca zaprosiła uczestników na ostatnie wspólne spotkanie i wręczyła każdemu uczestnikowi Certyfikat potwierdzający udział w zagranicznych praktykach oraz pamiątkowe zdjęcie grupowe. Potem pozostało już wielkie pakowanie bagaży przed wyjazdem do Polski, kolacja i integracja. 2.09.2017 sobota, wyjazd we wczesnych godzinach porannych z Schkeuditz. Do Polski grupa dojechała po południu, a pod szkołą przywitali ich bliscy.

 

Uczestnicy w większości byli zadowoleni z wysokiej jakości nauczania w zakładach, a z przeprowadzonej ankiety wynika, że poleciliby organizację przyjmującą innym uczestnikom. Z kluczowych doświadczeń wyniesionych z zagranicznej mobilności wymieniali umiejętność pracy w grupie, nowe doświadczenia i podniesienie umiejętności językowych. Potrzeba posługiwania się językiem niemieckim i angielskim sprawiła, że uczestnicy wzbogacili swoje słowniki o nowe wyrazy i zwroty, a w sytuacjach, gdy język stawał się kłopotem, radzili sobie świetnie, zarówno uczniowie jak i pracodawcy, nie językiem to słownikiem online lub mową ciała 🙂 Zdecydowanym plusem wg uczniów była duża samodzielność pracy, możliwość działania zamiast biernego przyglądania.

Jesteśmy przekonani, że obyte praktyki w Niemczech zapewnią wzrost szans na to aby otrzymać lepszą pracę, a uczestnicy, bogaci nie tylko w nowe kwalifikacje, ale i nowe doświadczenia, są bardziej pewni siebie; bo nie sztuką jest poruszać się we własnej strefie komfortu, tylko wyjść poza nią i poszerzać horyzonty 🙂 Wszystkim uczestnikom dziękujemy za tą przygodę, a uczniów zapraszamy do udziału w kolejnych projektach.

A już w marcu 2018 roku szukajcie charakterystycznych niebieskich bluz na Targach Edukacji – Festiwal Zawodów na EXPO. Postaramy się, aby uczniowie byli w tych dniach z nami i opowiedzieli dokładniej co dał im udział w projekcie. Tschüss!