ul. Rzeźnicza 4
31-540 Kraków
tel. 12 421 38 44 szkola@izba.krakow.pl
Start > Aktualności > Aktualności > CHŁOPSKA SZKOŁA BIZNESU W ZSRIP

CHŁOPSKA SZKOŁA BIZNESU W ZSRIP

W dniu 3 kwietnia 2023 r. klasa 4 TEP, w ramach akcji przeprowadzonej przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie, uczestniczyła w szkolnych  rozgrywkach gry edukacyjnej Chłopska Szkoła Biznesu. Wszystkie klasowe spółki handlowe 4 TEP z dużym zaangażowaniem starały się prowadzić działalność w sposób jak najbardziej ekonomiczny i przedsiębiorczy. W wyniku klasowej rywalizacji spółek handlowych w dwóch rundach okazało się, że najlepszą szkolną spółką handlową jest zespół klasowy : Bernadetta Gawron i Szymon Wyroba. Finał rozgrywek międzyszkolnych w maju 2023 r. Już teraz trzymamy kciuki za naszą szkolną spółkę handlową.

Chłopska Szkoła Biznesu o ekonomiczna, symulacyjna gra planszowa przeznaczona dla dużej liczby graczy, wydana przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie. Gra autorstwa Piotra Idziaka i Sebastiana Wacięgi opracowana została we współpracy z Towarzystwem Miłośników Andrychowa w programie „Muzeobranie 2009”. Gra nawiązuje do działalności produkcyjnej i handlowej rzemieślników z tkackiego ośrodka andrychowskiego w XVIII wieku. Pierwsze wydanie gry ukazało się w 2010 roku w ramach programu Muzeum Historii Polski, pt. „Patriotyzm jutra ‘’ Chłopska Ekonomia Społeczna (CES) to dodatek do Chłopskiej Szkoły Biznesu opracowany przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie w 2012 roku. Pozwala on na realizowanie warsztatów i zajęć wprowadzających w tematykę ekonomii społecznej oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. W klasycznej wersji Chłopskiej Szkoły Biznesu uczestnicy rozgrywki nastawieni są na pomnażanie majątku – zwycięża ten, kto w trakcie rozgrywki zarobi najwięcej złotych górskich. Natomiast podczas rozgrywki z wykorzystaniem Chłopskiej Ekonomii Społecznej uczestnicy, podobnie jak w wersji klasycznej, poddani są prawom wolnego rynku, ale ich celem nie jest wyłącznie zarabianie pieniędzy, lecz także aktywna działalność na rzecz lokalnej społeczności i realizowanie fundacji na jej rzecz np. szpitala miejskiego, orkiestry dętej itp.

Rozgrywka

Gracze wcielają się w role XVIII-wiecznych rzemieślników piekarza, kowala lub tkacza, wytwarzają towary (chleby, bryki, płótna), handlują ze sobą i organizują wyprawy handlowe do miast Europy. Wygrywa osoba lub spółka handlowa,  której uda się zgromadzić największy kapitał. Sukces gracza w dużej mierze zależy od umiejętności współpracy i negocjacji z innymi graczami. Gra jest wykorzystywana przede wszystkim do prezentowania problematyki przedsiębiorczości w szkołach .

Inspiracja historyczna

Inspiracją dla projektu gry była XVIII-wieczna historia społeczno-gospodarcza położonego w Małopolsce, andrychowskiego w którego skład wchodziły: Andrychów, Roczyny, Inwałd, Sułkowice, Targanice, Wieprz i Zagórnik. Tamtejsi chłopi w okresie poprzedzającym rewolucję przemysłową wytwarzali lniane płótna, które sprzedawali w odległych miastach Europy (docierali między innymi do Barcelony, Amsterdamu, Stambułu i Moskwy).

Opiekun – p. Anna Kordzikowska




Współpracujemy z: